1. Powołanie Zarządu
Rok 2013 był trzecim rokiem działalności Zarządu Osiedla Świerczewo w I kadencji – został powołany 12 maja 2011 r. na II Sesji Rady Osiedla Świerczewo. Skład Zarządu nie uległ zmianie: Tomasz Wierzbicki (Przewodniczący), Dawid Abramowicz (Zastępca Przewodniczącego), Roman Koszuta oraz Błażej Szymański (członkowie).
2. Posiedzenia Zarządu
Zarząd zebrał się na 10 posiedzeniach w dniach: 30 stycznia, 3 kwietnia, 29 kwietnia, 13 maja, 4 czerwca, 20 czerwca, 12 lipca, 4 września, 1 października i 6 listopada. W trakcie minionego roku zostały podjęte 2 uchwały. Porządki obrad, protokoły oraz pozostałe materiały z posiedzeń są do wglądu w Oddziale Wspierania Jednostek Pomocniczych – Wilda oraz pod adresem https://swierczewo.poznan.pl/pliki/Zarzad_Osiedla_2013_materialy.zip
3. Zadania Zarządu Osiedla
Zgodnie z obowiązującym Statutem Osiedla, Zarząd jako organ wykonawczy jest zobowiązany do realizacji zadań bieżących Osiedla. Należą do nich przede wszystkim:
- przygotowywanie i wykonywanie uchwał Rady Osiedla
- przygotowanie i realizacja planu wydatków
- zarządzanie mieniem przekazanym Osiedlu
- zapewnienie obiegu informacji pomiędzy organami Osiedla a mieszkańcami.
Realizacja powyższych zadań zostanie omówiona w kolejnych punkach.
4. Przygotowywanie i wykonywanie Uchwał Rady Osiedla
W 2013 r. Zarząd Osiedla przygotował 16 projektów uchwał. Dotyczyły one przede wszystkim uchwalenia zmian i realizacji planu wydatków Osiedla oraz opiniowania. Uchwały zostały przyjęte przez Radę Osiedla.
5. Przygotowanie i realizacja planu wydatków na 2013 r.
Plan wydatków Osiedla Świerczewo na 2013 r. został uchwalony przez Radę Osiedla 23 sierpnia 2012 r. oraz był nowelizowany kilkukrotnie (przez Radę Osiedla: 14 listopada 2012 r., 10 kwietnia 2013 r., 12 czerwca 2013 r., oraz Zarząd Osiedla: 20 czerwca 2013 r., 12 lipca 2013 r.) Ostatecznie budżet kształtował się następująco:
wysokość budżetu: 307 358 zł
w tym:
– zadania własne: 14 743 zł
– zadania zlecone jednostkom organizacyjnym: 292 615 zł
w tym:
- Zarząd Zieleni Miejskiej 154 815 zł
- Zarząd Dróg Miejskich 85 000 zł
- Wydział Oświaty 39 800 zł
- Zarząd Transportu Miejskiego 13 000 zł
Do najważniejszych zadań należały:
- Budowa drogi rowerowej w ciągu ul. Leszczyńskiej – etap II odc. K. Buczka – Ostatnia/Bohaterów Westerplatte (kwota 84 tys. zł; 10. lutego 2014 r. rozpoczęły się prace budowlane i planowo powinny zakończyć się 30. kwietnia 2014 r.),
- Modernizacja terenu sportowo-rekreacyjnego przy ul. Karola Buczka (kwota 87 465 zł; wykonano remont nawierzchni alejki, zamontowano 3 latarnie zasilane przez panele solarne oraz 5 nowych ławek i koszy na śmieci),
- Utrzymanie terenów sportowo-rekreacyjnych ul. K. Buczka/H. Kołłątaja oraz W. Korfantego (kwota 34 895 zł – prace porządkowe, koszenie trawy, opróżnianie koszy na śmieci)
- Opracowanie dokumentacji technicznej dla zadania: Park Świerczewo – Glinianki – budowa alejek, montaż małej architektury (kwota 23 565 zł; dokumentacja została ukończona, wkrótce powinien zostać ogłoszony przetarg na budowę alejek)
- Montaż 4 wiat przystankowych (kwota 13 tys. zł; przystanki: Koźmińska, Korfantego, Opolska, Sempołowskiej),
Ponadto, w ramach przydzielonych środków celowych do rozdziału przez Osiedle wykonano:
- z puli środków na prace remontowe w placówkach oświatowych: Remont hydroizolacji ścian podpiwniczonej części budynku oraz udrożnienie kanalizacji deszczowej – SP nr 79, Gimnazjum nr 44, Przedszkole nr 104 – ul. Jesionowa (kwota 84 752 zł)
- z puli środków na remonty dróg gminnych (kwota 190 415,97 zł) – remonty nawierzchni chodników w ulicach:
- Hugona Kołłątaja (odc. Wojkiewicza – Buczka, str. wschodnia)
- Czeremchowej (od wjazdu do bursy szkolnej nr 2 do ul. Gruszkowej, str. południowa)
- Jaśminowej (str. północna)
- Wiązowej (odc. Opolska – Stobrawska, str. południowa)
Dokładne rozliczenie z realizacji budżetu zostanie podane po otrzymaniu informacji od jednostek organizacyjnych Miasta (do końca marca 2014 r.)
6. Przygotowanie budżetu na rok 2014
W trakcie roku Zarząd prowadził prace nad projektem budżetu Osiedla na rok 2014. Po raz drugi wprowadziliśmy możliwość składania przez mieszkańców wniosków do budżetu, natomiast w 2013 r. rozszerzyliśmy udział mieszkańców przy konstruowaniu planu wydatków Osiedla. W pierwszej części, trwającej do 8 maja, przyjmowaliśmy wnioski składane drogą elektroniczną (wpłynęło do nas łącznie 45 propozycji). Niestety, część nie mogła być przez nas realizowana ze względu na ograniczenia prawne lub zbyt duże wartości zadań. Następnie do 26 maja można było wypełniać ankietę, w której mieszkańcy odpowiadali na 5 pytań i głosowali na poszczególne propozycje zadań (17 zadań z puli wydatków inwestycyjnych oraz 10 z puli wydatków nie inwestycyjnych). Bardzo mile zaskoczyła nas frekwencja – wypowiedziały się 253 osoby! Budżet Osiedla przyjęty przez Radę Osiedla odzwierciedla wyniki głosowania i oczekiwania mieszkańców. Podsumowanie konsultacji znajduje się na stronie https://swierczewo.poznan.pl/budzet/2014
Jednocześnie został opracowany i złożony wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu grantowego dla samorządów pomocniczych zadania pn. „Park Świerczewo – Glinianki (budowa alejek, montaż małej architektury)” na kwotę 200 000,00 zł. Dodatkowo Osiedle, jako wkład własny na zadanie grantowe przeznaczyło na rok 2014 środki w wys. 160 000,00 zł. Wniosek został wysoko oceniony przez Komisję i pozytywnie rozpatrzony, a zadanie będzie realizowane w 2014 roku przez Zarząd Zieleni Miejskiej.
7. Zarządzanie mieniem przekazanym Osiedlu
W 2013 r. Osiedle nie miało w zarządzie mienia komunalnego. Podejmowane były jednak starania o przekazanie w zarząd i bieżące utrzymanie Zarządowi Zieleni Miejskiej terenów Glinianek (Szacht), które zakończyły się pełnym sukcesem. Jednocześnie Osiedle Świerczewo przekazywało środki Zarządowi Zieleni Miejskiej na bieżące utrzymanie terenów sportowo-rekreacyjnych przy ul. Karola Buczka/Hugona Kołłątaja i Wojciecha Korfantego.
8. Kontakt z mieszkańcami
a) dyżury członków Rady Osiedla dla mieszkańców Świerczewa
Dyżury w siedzibie Rady i Zarządu Osiedla odbywają się w każdą środę w godz. 17:00 – 18:00, poza okresami wakacyjnymi. W poprzednim roku odbyły się łącznie 43 dyżury. Jednocześnie istnieje możliwość zgłaszania spraw przez formularz na stronie internetowej Osiedla oraz na pocztę mailową.
b) druk gazetki
Wydano 4 numery gazetki o łącznym nakładzie 8 tys. egzemplarzy, która została rozdystrybuowana wśród mieszkańców Osiedla. Gazetka jest bezpłatna.
c) internet
– strona internetowa
Strona Osiedla, która funkcjonuje pod adresem www.swierczewo.poznan.pl zawiera bieżące informacje z działalności organów Osiedla, a także wydarzeń na osiedlu. W 2013 roku zamieszczono łącznie 121 artykułów (wzrost o 47% w stosunku do 2012 r.). Strona zanotowała 69 571 odsłon (wzrost o 31,8 % r/r)
– facebook
Jednocześnie prowadzimy profile na portalach społecznościowych, m. in. pod adresem www.facebook.com/swierczewo, gdzie pod koniec grudnia mieliśmy 1698 zarejestrowanych fanów (wzrost o 40,8 % w stosunku do 2012 r.).
– newsletter
W kwietniu uruchomiliśmy za pośrednictwem naszej strony newsletter. Obecnie do prawie 300 osób są co kilka dni wysyłane maile z linkami do artykułów znajdujących się na naszej stronie internetowej.
W imieniu Zarządu Osiedla pragnę podziękować całej Radzie Osiedla Świerczewo za owocną oraz bezkonfliktową współpracę na rzecz Świerczewa. W sposób szczególny podziękowania składam Przewodniczącej Rady p. Annie Matusewicz-Potockiej, z którą wielokrotnie uczestniczyliśmy w spotkaniach w Urzędzie Miasta, jednostkach organizacyjnych oraz w odbiorach prac częściowych i końcowych zrealizowanych inwestycji ze środków finansowanych z budżetu Osiedla. Serdeczne podziękowania należą się także p. Jolancie Gruba i Marzenie Kozak z Urzędu Miasta Poznania – Wydziału Wspierania Jednostek Pomocniczych (oddział Wilda) – za pomoc w prowadzeniu dokumentacji naszego osiedla oraz innym życzliwym pracownikom jednostek, z którymi współpracujemy (m. in. Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Zieleni Miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego, Straży Miejskiej czy Policji).
Tomasz Wierzbicki