Rada Osiedla Świerczewo wystosowała pismo do Zastępcy Prezydenta Miasta Poznania, Mariusza Wiśniewiskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Poznaniu o pojęcie współpracy i usprawnienie funkcjonowania przejazdu kolejowego w ul. Opolskiej.
Poniżej treść pisma:
Rada Osiedla Świerczewo zwraca się z prośbą o podjęcie działań i współpracy mającej na celu wprowadzenie rozwiązań usprawniających ruch pieszy i drogowy w obrębie węzła Poznań Dębiec, w szczególności w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego na linii kolejowej nr 271 km w km 161,080 w ul. Opolskiej w Poznaniu.
Budowa tunelu w ul. Czechosłowackiej usprawniła z punktu widzenia mieszkańców Świerczewa ruch drogowy w kierunku Dębca czy centrum Poznania, natomiast nie przyniosła poprawy dla pasażerów transportu publicznego oraz w przypadku dojazdu w kierunku Wildy. Analizowany węzeł jest głównym węzłem przesiadkowym pomiędzy liniami autobusowymi, tramwajowymi i kolejowymi dla mieszkańców osiedli: Zielony Dębiec i Świerczewo, które zamieszkuje łącznie ok. 25 tys. mieszkańców oraz pasażerów pociągów osobowych. Pasażerowie przesiadający się pomiędzy tramwajami, autobusami oraz pociągami muszą zawsze pokonać drogę, na której znajduje się przejazd kolejowy (na linii 271 albo linii towarowej 802).
Ruch kolejowy na linii kolejowej nr 271 ulega systematycznemu wzrostowi. Przykładowo, według danych PKP, natężenie ruchu kolejowego w 2016 r. wynosiło 89 pociągów, w 2017 r. – 94 pociągi, w 2021 r. – 112 pociągów, a w maju 2022 r. – aż 118 pociągów.
Od kilku lat, jako mieszkańcy Świerczewa oraz osoby przejezdne, zauważamy problem związany przede wszystkim z długim czasem zamknięcia przejazdu kolejowego w ul. Opolskiej. Przejazd kolejowy (kategorii A) jest zamykany:
• około 05:15 – 05:50 minut przed przejazdem pociągu z kierunku Poznań Główny,
• około 04:30 – 05:45 minut przed przejazdem pociągu z kierunku Luboń.Czas zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Opolskiej jest zdecydowanie dłuższy niż w przypadku innych przejazdów kolejowo-drogowych w rejonie Poznania. Przykładowo:
• przejazd na ul. Krańcowej (linia kolejowa nr 3 w km 298,853 – przejazd kat. A) jest zamykany ok. 2:00 min przed przejazdem pociągów,
• przejazd w ul. Starołęckiej (linia kolejowa nr 272 w km 196,047 – przejazd kat. A) jest zamykany od ok. 1:40 min (przed przejazdem pociągu pasażerskiego od strony Poznań Starołęka) do ok. 2:30 min (przed przejazdem pociągu pasażerskiego od strony Poznania Głównego),
• przejazd w ul. Lutyckiej (linia kolejowa nr 354 w km 2,135 – przejazd kat. B) jest zamykany ok 0:45 min przed przejazdem pociągu pasażerskiego.Na podstawie kolejowego rozkładu jazdy, obowiązującego w maju 2022 r., można stwierdzić, że w dni robocze w godzinach od 5:00 do 20:00 przejazd kolejowy w ul. Opolskiej jest otwarty jedynie przez 53% czasu. Najgorsze dla ruchu pieszego oraz kołowego są dłuższe zamknięcia, wynikającego z przejazdu kilku pociągów po sobie. W ciągu dnia, przy rozkładowym ruchu kolejowym bez opóźnień, występuje około 16 zamknięć powyżej 10 minut, a czego maksymalne wynosi 20 minut (od godziny 6:54 do godziny 7:14 – według rozkładu jazdy w maju 2022 r.).
Rada Osiedla zwraca się z prośbą o podjęcie współpracy pomiędzy Miastem a PKP PLK, która mogłoby polegać m. in. na powołaniu zespołu, który mógłby wypracować wspólne stanowisko dotyczące możliwości wprowadzenia zmian w sterowaniu przejazdem kolejowo-drogowym oraz docelowo budowy poziemnego przejścia dla pieszych pod linią kolejową. W ramach prac zespołu (lub innej formy współpracy) możnaby omówić wcześniej zgłaszane propozycje do PKP PLK (m. in. pismo PKP PLK nr IZES3-052-55/18 z 09.07.2018 r.):
• zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniach w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdu w ul. Opolskiej, obejmująca m. in. zmianę lokalizacji przejścia dla pieszych przez ul. Opolską przy przejeździe czy zmianę sąsiadującego przejazdu na linii kolejowej nr 802 (km 0,849) na przejście pieszo-rowerowe,
• zmiana kategorii przejazdu kolejowego w ul. Opolskiej z „A” na „B”,
• modyfikacja systemu sterowania ruchem kolejowym poprzez montaż dodatkowych tarcz ostrzegawczych przejazdowych TOP lub semaforów,
• budowy przejścia pieszego pod linią kolejową według koncepcji opracowanej na zlecenie Miasta Poznania.
Węzeł na Dębcu to jedyny węzeł przesiadkowy transportu publicznego w Poznaniu, który jest rozcięty liniami kolejowymi i nie zapewnia pieszym możliwości bezkolizyjnego poruszania się w trakcie przesiadki. Dawniej nad linią kolejową 271 funkcjonowała kładka dla pieszych, która zapewniała możliwość bezkolizyjnego przejścia w przypadku zamkniętego przejazdu. Dlatego też prosimy o potraktowanie sprawy jako ważnej w kontekście usprawnienia przesiadek w transporcie publicznym, co bez wątpienia przyczyni się do wzrostu liczby pasażerów.
Jako Rada Osiedla deklarujemy również chęć współpracy oraz ewentualne uczestnictwo w celu wypracowania możliwego rozwiązania problemu, które będzie zapewniało zarówno bezpieczeństwo ruchu kolejowego i uczestników ruchu drogowego, jak i poprawę z punktu widzenia pasażerów transportu publicznego, pieszych i kierowców.