PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum firm FCC Construcción, AZVI i Decoma umowę na modernizację 32-kilometrowego fragmentu linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem na odcinku Czempiń – Poznań. Kontrakt przewiduje dostosowanie torów do prędkości 160 km/godz. Wartość umowy to ok. 940 mln zł.
Projekt zakłada kompleksową modernizację nawierzchni torowej oraz sieci trakcyjnej. Ponadto, modernizacji poddane zostaną stacje w Czempiniu, Luboniu oraz Mosinie, a także przystanki osobowe Iłowiec, Drużyna Poznańska, Puszczykówko, Puszczykowo i Poznań Dębiec – zainstalowane zostanie oświetlenie, wiaty, ławki dla podróżnych oraz wybudowane zostaną nowe, wyższe perony o wysokości 76 cm.
Na peronach zamontowane zostaną specjalne pochylnie oraz windy, które w znacznym stopniu ułatwią korzystanie z komunikacji kolejowej także osobom starszym, czy rodzicom podróżującym z dziećmi w wózkach. Ponadto modernizacja trasy ma być korzystna dla środowiska naturalnego – zmniejszy się oddziaływanie ruchu kolejowego na otoczenie dzięki zastosowaniu ekranów akustycznych, budowie przejść dla zwierząt, urządzeń podczyszczających wody opadowe.
Dzięki tym pracom czasu jazdy pociągów na całej trasie Poznań – Wrocław ma się skrócić do około 1 godziny i 40 minut. Pociągi po zmodernizowanych odcinkach będą kursowały z prędkością 160 km/h.
Przypominamy, że w ramach inwestycji zostanie zbudowany tunel w ciągu ulicy Czechosłowackiej – tylko pod samą linią kolejową. Za pozostały układ drogowy, czyli jego przedłużenie w kierunku ulicy Świerkowej (po stronie Świerczewa) oraz Łozowej (od Dębca) będzie odpowiedzialny Zarząd Dróg Miejskich, który jeszcze nie ogłosił przetargu na te prace.