Jutro wchodzi w życie nowela Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza ułatwienia dla rowerzystów, m.in. specjalne śluzy ułatwiające skręt
Likwiduje ona również zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej.
Posłowie PO: Łukasz Gibała i Ewa Wolak przekonywali, że nowelizacja – zgodnie z postulatami rowerzystów – dostosowuje polskie przepisy dotyczące ruchu rowerowego do standardów unijnych. Jak podkreślali, ma ona przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo polskich rowerzystów.
– Chcemy, żeby Polska była przyjazna rowerzystom – mówiła posłanka PO Małgorzata Kidawa-Błońska. Według Wolak nowe prawo spowoduje, że rowerzysta będzie dużo bezpieczniejszy na drodze.
Jak podkreślił, zmiany spowodują, że Polska dołączy do krajów Europy Zachodniej, jeśli chodzi o standardy dla rozwoju transportu rowerowego.
Nowela znosi zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej. Wprowadza też w prawie polskim znaną od dziesięcioleci w krajach zachodnich śluzę dla rowerów – część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców.
Ustawa pozwala rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać ze środkowej części – a nie tylko skrajnej prawej – pasa na rondzie, co ułatwia zmianę kierunku jazdy, zmniejsza też ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez pojazd, który zmienia pas, by zjechać z ronda.
Nowelizacja sankcjonuje jazdę rowerzystów obok siebie – np. rodzica asekurującego dziecko, kolarzy trenujących w peletonie. Pozwala na wyprzedzanie z prawej strony wolno jadących pojazdów.
Jeżeli rowerzysta jedzie z dzieckiem do lat 10, jest zła pogoda albo kiedy chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h – rowerzyście wolno jechać chodnikiem. Ustawa zawiera nowe definicje roweru i wózka rowerowego, co m.in. oznacza prawne dopuszczenie na ścieżki dla rowerów przyczepek do przewożenia dzieci.