Koncepcja uspokojenia i zmiany organizacji ruchu w związku z budową tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej

W związku z licznymi wnioskami mieszkańców ulicy Brzozowej oraz Świerkowej o budowę progów zwalniających oraz uspokojenie ruchu samochodowego, Rada Osiedla Świerczewo przedstawia propozycję stosownych zmian w obszarze ulic: Modrzewiowej, Sosnowej, Brzozowej, Jodłowej, Świerkowej i Morelowej.

Prawdopodobnie pod koniec roku rozpoczną się prace związane z budową tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej. Oznacza to docelową likwidację skrzyżowania ulic: Opolskiej i Czechosłowackiej. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w związku z tym wzrośnie ruch samochodowy na takich ulicach jak: Świerkowa, Sosnowa, Brzozowa i Modrzewiowa. Aby zapobiec negatywnym skutkom tego zjawiska i skierować ruch tranzytowy na ulice: Opolską, Jesionową i Górecką, proponuje się budowę skrzyżowań z wyniesioną tarczą, progów zwalniających oraz odwrócenie kierunków ruchu na fragmentach ulic: Sosnowej i Brzozowej.

ulica Świerkowa
Ulica charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu pieszego (w pobliżu znajduje się przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia, przychodnia zdrowia, ponadto stanowi dojście do pętli tramwajowej i autobusowej Dębiec). Kierowcy czasami nie przestrzegają istniejącego ograniczenia do 30 km/h. Proponuje się budowę 2 progów zwalniających wyspowych.


Przykładowy próg zwalniający wyspowy

ulica Modrzewiowa
Na skrzyżowaniu ulic Modrzewiowej, Czechosłowackiej i Świerkowej powstanie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Prawdopodobnie wzrośnie natężenie ruchu, ponieważ będzie to najkrótsza droga od ulicy Jesionowej do Czechosłowackiej. Samochody tranzytowe powinny jednak jechać ulicą Górecką. Aby uspokoić ruch i podkreślić skrzyżowania równorzędne, proponuje się budowę skrzyżowań z wyniesioną tarczą (na ulicy Sosnowej i Brzozowej).


Skrzyżowanie ulic Wiarusów i Beskidzkiej w Warszawie

ulica Brzozowa
Aby ograniczyć przelotowość ulicy Brzozowej od Jesionowej do Opolskiej, proponuje się zmiany w kierunkach ruchu – na odcinku od Opolskiej do Modrzewiowej. Na pozostałym odcinku, czyli od Jesionowej do Modrzewiowej, ruch odbywałby się bez zmian. Proponujemy wyniesione skrzyżowanie z ulicą Modrzewiową, na którym odchodzi obecnie do licznych kolizji.

ulica Sosnowa
W związku z odwróceniem kierunku ruchu na ulicy Brzozowej między Opolską a Modrzewiową, na ulicy Sosnowej należy także odwrócić kierunek ruchu na przeciwny. Pozwoli to na dojazd do ulicy Opolskiej. Ponadto, powstałby układ ulic naprzemiennie jednokierunkowych: na Świerkowej ruch w kierunku zachodnim, na Sosnowej – wschodnim i na Brzozowej – w zachodnim.

ulica Morelowa
Ulica Morelowa będzie ulicą dwukierunkową. Za pomocą drogi dojazdowej wzdłuż tunelu, będzie możliwy dojazd z ulicy Świerkowej do Opolskiej (tylko w przypadku odwrócenia kierunku ruchu na ulicy Sosnowej).

Proponowane przez nas zmiany w sposób kompleksowy ujmują ruch samochodowy w rejonie skrzyżowania ulic Czechosłowackiej i Opolskiej. Ponieważ na ulicach takich jak Świerkowa, Brzozowa czy Sosnowa obowiązuje już ograniczenie prędkości do 30 km/h i są to ulice z zabudową mieszkaniową jednorodzinną, należy dążyć do ograniczenia ruchu tranzytowego – powinien on poruszać się po ulicy Jesionowej i Góreckiej, które są bardziej do tego przystosowane. Zdajemy sobie sprawę, że na początku odwrócenie kierunków ruchu na Brzozowej i Sosnowej może być mylące i kłopotliwe, ale uważamy że docelowo będzie to lepsze rozwiązanie. W przypadku pozostawienia obecnego układu ulic jednokierunkowych, najkrótszą możliwością wyjazdu z ulic: Sosnowej, Świerkowej, Morelowej i Modrzewiowej do Opolskiej byłaby ulica Brzozowa. Zaproponowane przez nas rozwiązanie pozwoli na bardziej równomierne rozłożenie ruchu na ulicę Akacjową i Sosnową (do której będzie można dojechać ulicą Morelową i skręcić w lewo do Opolskiej).

Mieszkańców ulic: Świerkowej, Brzozowej, Sosnowej, Modrzewiowej i okolicznych prosimy o przesyłanie uwag do propozycji na nasz adres mailowy Osiedle_Swierczewo@um.poznan.pl do 9 czerwca. Koncepcja zostanie przedstawiona Zarządowi Dróg Miejskich. Na spotkaniu z ZDMem 21 maja dyrektor ds. inwestycji Kazimierz Skałecki obiecał partycypację ZDMu w budowie progów i wyniesionych skrzyżowań po rozpoczęciu budowy tunelu.

4 Comments on “Koncepcja uspokojenia i zmiany organizacji ruchu w związku z budową tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej”

Dodaj komentarz